Bloggen bliver brugt til at vise og evt sælge de kort - æsker - album og blogs jeg laver ..


Jeg er så småt startet på at lave tutter til forskellige ting .. Så kig rundt ...

Som noget nyt, så har jeg på opfordring lavet nogle blogs som jeg sælger .. Der er links til siden ovre i højre side ..
Men du kan også lige få det her ... Lunasdatter02..


Endnu er der ikke priser på mine kort osv, men er du interesseret i at købe noget, så send en mail til mig .. eller nå mig på Lunasdatters facebook side ..



lørdag den 9. september 2017

PopUp-Kort tutorial


Tutorial på Pop-Up/fold ud kort..

Lille kig ..


Det er en laaang tut og med en del billeder .. så tag det stille og roligt ... snup en kop te og læs tutten igennem et par gange .. :D

Materialer:
21*29,2 cm ensfarvet Karton
29,6*7,4 cm ensfarvet Karton
10,8*29,6 cm ensfarvet Karton

2 stk 9,9*14,2 cm mønster karton
4 stk 7*7 cm mønster karton

Dobbelt klæbende power tape
skæremaskine eller saks
Falseben
Linial og blyant
Lille rund doily .. den store i pakken .. eller den ovale er også ret god til forsiden af kortet ..

****************

Nr 2 kort ..
Jeg har brugt små 4-kantede scalloped dies til mine ordsprog ..
Hjørne punch
Oval doily - der er flere af vælge imellem her .. Du kan også bruge en hjertedie .. en stardie .. eller noget helt andet ..
Blomster
Sommerfugl

*******************

Skær et a4 karton til 21*29,2 cm
Scor i begge sider ved 5,3 cm

Vend 90 grader .. og scor på den lange side 14,6 cm ( lige midtpå)

Så skal linialen frem .. på den linie 5,3 cm og fra midten 14,6 cm .. så måler du 3,5 cm laver en prik/lille streg og derefter måler du videre til 5 cm .. og laver en prik/lille streg ..
Dette gør du på alle 4 sider ..

Så skal du lige lave et par nye prikker/små streger .. ude ved kanten af dit karton og påbegge sider af midterlinien så måler du 2 cm ... 2 cm op og 2 cm ned fra midterlinien .. og det skal gøres i begge sider ...
Se foto ..


Så skal de hjælpe prikker/små streger forbindes ..

Jeg starter med at forbinde de sidste prikker .. de 2 cm fra midterlinien .. med den prik/lille streg du lavede på den linie 5,3 cm .. ved 3,5 cm

Og så laver du et kryds mellem prikkerne 5 cm

Se foto

Skær ved de solide linier .. og fold ved de stiplede linier ..



29,6*7,4 cm karton ..
Scor ved 7,4 cm, 14,8 cm og 22,2 .. midterste fold er bjerg ... de 2 andre er dale .. eller et dobbelt W..


Skær 4 stk 7*7 cm mønster karton og lim det på det du lige har foldet..

2 stk 9,9*14,2 cm mønster karton - det skal laves spidser da det skal bruges til layer til indvendig kort ..
Lav et mærke på begge langsider ved 9,2 cm fra toppen - og midtpå i toppen. forbind nu hver side, så du får en spids .. klip/skær .. lim på kortet ..



Nu skal det foldede W limes på kortet ..
se billedet .. Den sidste fold passer lige til de mærker du lavede i starten .. Når det er på plads, så klapper du det nedover flappen hvor du har power tape på .. og gør det samme med den anden side..



Alle layers er limet på indvendig kort .. og det vender fint når det bliver åbnet/lukket ..


Skær en kortbase i a4 arks længde og 11 cm bred .. fold på midten..
Skær mønster karton 2 stk 10,5*14,3 cm .. til for og bagsiden på kortbasen..

Inden jeg limede de layer på lavede jeg en lukke .. et smalt stk karton som jeg lavede en åbning i ved hjælp af en stampingUp tag punch ..
Lavede hul til en brad som knap på forsiden - og limede flappen på bagsiden af kortet..


Så skal indvendig kort limes på kortbasen .. Jeg har igen brugt power tape .. Hmmm har snydt lidt med den power tape.. da mit kort er fyldt med sorte tushstreger .. men jeg bruger det til mit kort, hvor du kan se hvordan det er pyntet ..


Her ser du en måde at sætte pynt på kortet .. Jeg har på dette kort valgt kun at sætte en mini doily og sommerfugl på ..
Skrivefelt forneden .. og et stk karton i samme str med rundede hjørner .. her kan du enten skære tillykke eller en anden tekst ud .. eller bruge et stamp ..




Nu er du nået så langt at der kun er pynt tilbage ..
Du får et par billeder .. bare så du kan se hvordan det også kan blive ..
MIt popup kort blev lidt omstændigt .. og der blev brugt temmelig meget a4 karton .. men jeg er ret godt tilfreds med resultatet ..




Den sorte oval er min fjernbetjening .. det er brugt så kortet kunne ligge på maven pga alle de blomster der er på ....


Det blev en meget lang tutorial .. jeg håber at du ikke gav op på halvvejen .. men har fået blod på tanden for at lave dit eget popup kort ..

Det sidste Pop-Up KOrt har jeg lavet på min Silhouette ..

Kærlig hilsen
Lone




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...